Egy... megérett a meggy. Irány az iskola?

A Köznevelési törvény szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik. Ez alól a 2020. január 1-jén életbe lépett törvénymódosítás értelmében már nem adhat felmentést az óvodavezető. Pedig vannak olyan gyerekek, akik a törvényben meghatározottakkal ellentétben hat évesen még nem iskolaérettek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a gyermek nem elég okos vagy ügyes.

TANKÖTELES vagy ISKOLAÉRETT?

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyos képességek önmagukban előjelzik a sikeres iskolakezdést.

"Már minden betűt ismer, az összes családtag nevét le tudja írni. Igaz, az ebédet sokszor félálomban fogyasztja el, annyira kimeríti a délelőtt."

"Csodálatos LEGO építményeket alkot. Igaz, hogy másokkal nem barátkozik, az idegenektől pedig olykor még most is sírva fakad."

Az iskolaérettség fogalma alatt tehát alkalmasságot értünk, mely nem azonos az okossággal vagy az intelligenciával. Alkalmasság során azt vizsgáljuk, hogy a gyermek képes lesz-e:

  • megfelelni bizonyos alkalmazkodási követelményeknek,
  • az iskolában meghatározott szabályok szerint viselkedni,
  • elválasztani egymástól a játékot és a feladatot,
  • nyugodtan ülni,
  • kivárni,
  • együttműködni a tanítóval,
  • összehangoltan működtetni különböző képességterületeit.

Az iskolaérett gyermek jellemzői

Testi fejlettsége megfelelő erőnlétet biztosít az egésznapos üléshez, az iskolatáska önálló cipeléséhez. Alkata megnyúlik, a babás formák megváltoznak, tejfogait csontra váltja. Mozgását kontrollálja, azt magabiztosan szervezi, idegrendszere érett. Kialakult az íráshoz szükséges kézdominancia, a helyes ceruzafogás.

Értelmi képességei gyorsan fejlődnek, mivel egyre kíváncsibb az őt körülvevő tágabb világra, érdeklődő a különböző tevékenységek iránt. Fogékonyabb a hallott, látott és egyéb nyelvi információkra. Emlékezete növekszik, figyelmét pedig akár 15-20 percig is képes fenntartani. Gondolkodása logikus.

Érzelmei már nem uralják vágyait, cselekedeteit, képes azokat gátolni, késleltetni. Szívesen old meg rábízott feladatokat, azokat be is fejezi. Együttérző másokkal, felismer érzelmeket és képes azok kifejezésére is. Szóbeli megerősítés mellet képes nehezebb feladatokat végrehajtani. A szabályokat betartja. A sikert és a kudarcot reálisan éli meg.

Társas kapcsolatai erősödnek, tartalmas barátságokat köt. Együttműködő és alkalmazkodó társaival, valamint a felnőttekkel. Alapvető (egészségügyi) szokásokat betart, és erre másokat is figyelmeztet.

Általános tájékozottsága magabiztossá teszi az őt körülvevő világban, otthonosan tájékozódik. Tudja személyes adatait, időben jól tájékozódik, a színek nevét ismeri. Óvodája, leendő iskolája nevét ismeri.

Anyanyelvi képességeire jellemző a tiszta beszédhangképzés. Ideális esetben fél évvel az iskolakezdés előtt elmúlik a pöszeség, így tiszta beszédhanghallással készülhet az olvasás-íráselsajátításra. Beszédértése szituációtól függetlenül jó. Képes értelmesen, tartalmilag összefüggően kifejezni magát. Nyelvtanilag helyesen beszél. Szókincse bő.

A fentebb felsoroltak természetesen nem nyújtanak teljes képet. Az iskolai környezetben számos részképesség összehangolt működésén múlik, hogy gyermeke képes lesz-e megfelelni az elvárt követelményeknek. Ha bizonytalan gyermeke iskolaérettségével kapcsolatban, forduljon szakemberhez! Gyógypedagógus-logopédus-pszichológus-mozgásterapeuta komplex vizsgálati véleményét még január 31-ig kérheti az illetékes Pedagógiai Szakszolgálatnál. Ennek menetérő bővebben itt https://tasz.hu/cikkek/igy-vedd-meg-a-gyermeked-az-allamositastol tájékozódhat.